arrow_bottom arrow_left arrow_top arrow basket_empty basket_full circle_large Canteen logo Canteen logo Catering logo Meyers-FoodandBevarage-Logo-u-BG-RGB Løgismose meyers logo Catering logo Lunch logo Lunch logo menu quote_left quote_right search social_facebook social_instagram social_pinterest social_twitter social_youtube linkedin-with-circle clock share location print New window Checkmark Error heart heart filled checkmark

Vi beklager!

Prøv dig frem - lidt om meltyper

Du kan sagtens prøve dig frem, og lave dine egne melblandinger. I bagebogen Meyers Glutenfri Bageskole introducerer vi vores favorit-ingredienser, og vi giver bud på en række gode melblandinger til forskellige formål i bogens opskrifter. Du kan selv prøve dig frem, f.eks. med meltyperne herunder, som blot er et udsnit.

Havre*– er et godt all-round mel med mange kostfibre, som giver en blød og rundt tekstur til bagværk. Både fedt- og proteinindhold er højere i havre end i de andre kornarter.

Hirse – hirse har en blid kornsmag og giver en let konsistens til bagværk

Boghvede – har en behagelig, let nøddeagtig aroma. Bliver let dominerende i ren form, og gør sig derfor godt sammen med de mildere meltyper. Brug ikke boghvede i surdej, da smagen kan udvikle sig uheldigt.

Rismel – fås både i en meget fin og hvid udgave og en fuldkornsudgave. Giver især lethed til bagværk og en subtil smag af ris. Meget rismel får bagværket til at smage af risengrød. 

Teff – stammer fra nordafrika og en korntype med et meget lille frø. Teff har gode all-round bageegenskaber og en let, nøddeagtig aroma.

Majsmel ikke at forveksle med maizena (som også teknisk set er majsmel), men i fuldkornsudgaven. Majsmel giver en sødlig, behagelig smag og en blød krumme. Meget majsmel kan gøre krummen lidt kompakt.

Sorghum – også kendt som durra, og en af verdens mest udbredt afgrøder, selvom den sjældent bruges på vore breddegrader. Giver en meget mild, lidt hvedeagtig smag.

*Har du cøliaki, skal du vælge havremel, der er mærket glutenfri. Havre er glutenfri fra naturens hånd, men kan blande sig med f.eks. hvede i marken og efter høst. Det har man sikret sig imod i de udgaver, der er mærket glutenfri.

Havremel uden havre

Havremel har gode smags- og bageegenskaber og kan egentlig godt kan bære et brød alene. Vi er ret begejstrede for havremel, og bruger det ofte i bogen. Tit kombinerer vi det med andre meltyper, f.eks. med boghvede for at give mere karakter eller med lyst rismel eller fuldkornsrismel for at få en lettere krumme.

Hvis du vil undgå havremel – eller vil variere – kan du erstatte havremelet med andre meltyper. Det bedste er at bruge en blanding, der kan matche havrens bageegenskaber bedst muligt. Vores bud på en ’havremel uden havre’ er følgende:

Erstat 100 g havremel med:

  • 40 g hirsemel
  • 30 g fuldkornsrismel
  • 30 g sorghummel (også kaldet durramel)

En anden mulighed, som også giver gode resultater, er 2 dele hirsemel, 1 del fuldkornsrismel og 1 del boghvedeflager.