arrow_bottom arrow_left arrow_top arrow basket_empty basket_full circle_large Canteen logo Canteen logo Catering logo Meyers-FoodandBevarage-Logo-u-BG-RGB Meyers-Venues-Logo-u-BG-RGB Løgismose meyers logo Catering logo Lunch logo Lunch logo menu quote_left quote_right search social_facebook social_instagram social_pinterest social_twitter social_youtube linkedin-with-circle clock share location print New window Checkmark Error heart heart filled checkmark

Vi beklager!

26. februar 2019

Løgismose Meyers mod madspild

I vores fælles arbejde mod en gennemskuelig og ansvarlig madkultur i Danmark, går Løgismose Meyers aktivt ind i kampen for at minimere madspild. Vi tror på, at vi ved at arbejde aktivt med vores fødevareforbrug kan løfte ambitionerne på både velsmagens og klodens vegne. En ny datomærkning, ’ofte god efter’ vil i fremtiden hjælpe forbrugerne til at minimere unødigt spild, og vi inkluderer nu den nye mærkning på vores produkter – i første omgang på vores serie af syrnede mælkeprodukter fra Løgismose.

I kampen mod et stigende madspild kan vi i vores køkkener gøre en del selv ved at udnytte råvarerne bedst muligt og optimere vores produktion, så den er tilpasset de munde, den skal mætte. Men når vores måltider, produkter og bagværk lander på hylderne eller spisebordene er det i sidste ende forbrugerne, der afgør, om maden ender i skraldespanden. Her er det vores ansvar at vejlede bedst muligt. Kampen mod madspild er et fælles ansvar, hvor vi kan gøre en del som fødevareproducent.

'Ofte god efter'

Derfor bakker vi op om det nye initiativ fra Too Good To Go, som har foreslået at ændre datomærkningen til ’Ofte god efter’ – en ændring, der appellerer til, at forbrugerne i højere grad bruger deres sanser, når de afgør, om maden er god til at spise.

I første omgang ændrer vi datomærkningen på vores syrnede mælkeprodukter fra Løgismose fra ultimo marts. Det betyder, at forbrugerne fremover tydeligt vil kunne se mærkningen ’ofte god efter’ efter ’bedst før’-datoen.

Vores håb er, at vi i fremtiden vil kunne implementere den nye datomærkning på en række af vores øvrige produkter.


Too Good To Go lancerer nyt initiativ for bedre datomærkning

Too Good To Go, der står bag den populære madspildsapp af samme navn, har samlet en koalition af landets største fødevaregiganter for at forbedre datomærkningen på fødevarer. Med en lille tilføjelse til datomærkningen vil koalitionen få danskerne til at smide markant mindre mad ud og dermed reducere det danske madspild, som har en værdi af 13,5 milliarder kroner årligt.


Too Good To Go har i samarbejde med nogle af landets største producenter af fødevarer taget initiativ til, at datomærkningen på bl.a. øl, mælk og chokolade nu bliver ændret. På mange produkter mærket med "Bedst før" bliver ordlyden "ofte god efter" nu tilføjet hos en lang række af landets største fødevareproducenter.

Det skal signalere tydeligt, at produktet ikke behøver blive kasseret, når datoen passeres. Carlsberg, Unilever, Løgismose Meyers, Arla, Coop, Thise, Toms og Urtekram er blandt de producenter, der på denne måde har valgt at være med til at bekæmpe madspild i Danmark. Derudover støttes initiativet af Stop Spild Af Mad, Dansk Industri Fødevarer, Varefakta og flere andre organisationer på fødevareområdet.

Læs mere om baggrunden for det nye initiativ fra Too Good To Go og lær, hvordan du selv kan vurdere, om produktet er godt nok til at blive spist her

 

Seneste nyheder